Aksjologiczne rozważania na podstawie wiersza "Śpieszmy się kochać ludzi" Jana Twardowskiego


Ks. Jan Twardowski - niezwykła postać na poetyckim firmamencie, jego utwory to cudowny poradnik dobrego życia. 
W podręczniku do języka polskiego w klasie siódmej po "Dziadach" cz.2 jako kontekst autorzy zamieścili  wiersz "Śpieszmy się kochać ludzi". Nie ukrywam, że zdziwił mnie ten wybór, gdyż akurat ten utwór raczej potraktowałabym w odniesieniu do vanitas. Jedynym wspólnym mianownikiem jest śmierć, natomiast różnią się te dzieła myślą przewodnią. "Dziady"cz. 2 podkreślają ludowe przekonanie o tym, że każdy postępek (nawet ten najbardziej błahy), popełniony na ziemi, podlega po śmierci karze. Nikt nie uniknie odpowiedzialności za swoje czyny. Natomiast utwór Twardowskiego akcentuje upływ czasu, zwraca uwagę czytelnika na miłość jako najważniejszą wartość, którą każdy z nas w swoim życiu powinien się kierować.
 Postanowiłam jednak pójść za autorami podręcznika i omówić wiersz Twardowskiego tuż po spotkaniu z tekstem Mickiewicza, traktując motyw śmierci jako pomost łączący te utwory. 
Aby wzbudzić zainteresowanie tematem lekcji, zaczęłam zajęcia od puszczenia im, zamieszczonego na  kanale YouTube, krótkiego filmu, którego bohaterem jest chłopiec i jego ojciec. 
 
Uczniowie uwielbiają   filmiki na YouTubie, więc z dużym entuzjazmem przystąpili  do oglądania. Historia o chłopcu, który nie uważał swojego ojca za wzór, w całości odzwierciedla wiersz "Śpieszmy się kochać ludzi" Gdy obejrzeliśmy film, rozdałam uczniom  liściki z wersetami z wiersza, informując ich, że koperty mogłyby być prezentem  od bohatera  filmu, chociaż autorem cytatów jest ks. Jan Twardowski. Ponieważ fragmenty utworu były bardzo zagadkowe, uczniowie dostali zadanie, by do przeczytanych zdań zadali pytania. I tak stworzyła mi się fantastyczna aksjologiczna dyskusja.😍😍😍
Liściki opracowałam na programie graficznym CANVA

1. Kto kocha za mało?
2. Co znaczy, że kochamy za późno?
3. Dlaczego zapominamy o okazywaniu uczuć najbliższym?
/

1. Kto zamyka oczy?
3. W jakim celu zamykają oczy?
2. Co znaczy widzieć naprawdę?
3. Dlaczego, żeby widzieć naprawdę, trzeba zamknąć oczy?



1. Co jest tak prędkie, że nagle się staje?
2.Co się wlecze jak krowa?
3. Co jest nieważne?
4. Co nagle się staje? 
1.Co znaczy, że pewność niepewna?
2. Dlaczego pewność niepewna zabiera nam wrażliwość i szczęście?
3. Dlaczego nie mamy czasu?


 Następnie przeczytaliśmy utwór w całości i omówiliśmy jego budowę.  Podsumowaliśmy rozważania o wierszu wnioskami:

Najważniejszą wartością jest miłość i nie warto jej odkładać na później. 
Nie wolno nam marnować czasu, bo nie mamy go zbyt wiele. 
Należy bliskim okazywać uczucie każdego dnia, by w chwili utraty nie żałować, że się nie zdążyło, że jest już za późno!




Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przecinek ma znaczenie!!

Tworzenie cv - biografia Jana Kochanowskiego

"Sposób na Alcybiadesa" na wieszaku