Przecinek ma znaczenie!!

Poprawne stawianie przecinków przysparza uczniom wiele trudności. I choć zasady poprawnego stosowania interpunkcji nie są trudne, to nie jest łatwo przekazać je w atrakcyjny sposób, co niestety ma odzwierciedlenie w uczniowskich pracach.  Przeważnie nauczyciele, ucząc interpunkcji, stosują  metodę podawczą plus zestawy ćwiczeń, nic więc dziwnego, że uczniom ta wiedza jednym uchem wpada, a drugim wypada.




Jak ich zaintrygować?

Ja zaczęłam lekcje od postawienia pytania, na które uczniowie próbowali odpowiedzieć.

Czy przecinek ma znaczenie?

Następnie podałam im zdania ( śmieszne, kontrowersyjne, ale też lekko szokujące), które są dowodem na to, że, aby pisemny przekaz był precyzyjny i nie rodził wątpliwości, należy dbać o poprawność interpunkcyjną.

Lubię gotować moją rodzinę i zwierzęta.
Lubię gotować, moją rodzinę i zwierzęta.

Jedzcie dzieci!
Jedzcie, dzieci!

Twoja stara piła leży w piwnicy.
Twoja stara piła, leży w piwnicy!

Operować nie można, czekać!
Operować, nie można czekać!

Do domu weszła mama na głowie, miała nową fryzurę na nogach, nowe buty, z klamrami na ustach, czerwoną szminkę w oczach, błyszczały iskierki.

Do domu weszła mama, na głowie miała nową fryzurę, na nogach czarne buty z klamrami, na ustach czerwoną szminkę, w oczach błyszczały iskierki.

Następnie dałam uczniom chwilę, aby sami wymyślili zdania, w których miejsce ulokowania przecinka  zmienia sens wypowiedzi.

Kolejnym etapem lekcji było rozdanie  karty z notatką ( w postaci ryślenia mojego autorstwa) na temat zasad stosowania przecinków.



Wreszcie nadszedł czas  na sprawdzenie wiedzy w praktyce. Jak? Nie tak, jak zawsze, za pomocą kart do rozwiązywania zadań, ale z użyciem telefonów komórkowych i quizów znalezionych w internecie:)

 http://deser.gazeta.pl/deser/13,143462,7068,wiesz-gdzie-postawic-przecinek-quiz-dla-orlow-interpunkcji.html?bo=1


Oczywiście ta lekcja nie wyczerpała wszystkich zasad stosowania przecinków, ale nie można nastoletnich głów nadmiernie obciążać😉😉😉

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Tworzenie cv - biografia Jana Kochanowskiego

"Sposób na Alcybiadesa" na wieszaku