"Imperium" Ryszarda Kapuścińskiego i lego education
Czy na lekcji języka polskiego można wykorzystać klocki lego?
Czy gimnazjaliści mogą przyjąć z entuzjazmem pracę z ukochanymi w dzieciństwie klockami lego i czy jest możliwe połączenie zabawki z dzieciństwa
łagrów, komunizmu, lekturą?
Otóż na wszystkie pytanie odpowiadam - tak, tak, tak. Oczywiście do poprowadzenia lekcji: Związek Radziecki jako państwo totalitarne na podstawie "Imperium" R. Kapuścińskiego wykorzystałam specjalne zestawy (niedostępne w zwykłych sklepach zabawkowych) - lego education do kształcenia kompetencji językowych. Jest to zestaw bardzo bogato wyposażony w postacie i dodatki, m.in drzewa. krzewy, łańcuchy, nakrycia głowy, pistolety, miecze, kilofy, łuki. Podzieliłam klasę na cztery grupy (tyle zestawów posiadam) i zleciłam im zwizualizowanie za pomocą klocków sytuacji społeczno - politycznej w ZSRR opisanej w reportażu Kapuścińskiego.
Osiągnęłam maximum zaangażowania - oczy uczniów błyszczały z emocji, uśmiech i skupienie nie schodziło z twarzy przez 90 minut. Podsumowaniem lekcji były prezentacje wykonanych prac. Poszczególni uczniowie musieli opowiedzieć, co przedstawia ich wizualizacja, co ich w lekturze zadziwiło, co szczególnie utkwiło w pamięci, jakie emocje wzbudzały poszczególne fragmenty pióra mistrza reportażu. Myślę, że tę lekcję będą jeszcze długo wspominać.😀😀😀
Komentarze
Prześlij komentarz