Przecinek ma znaczenie!!
Poprawne stawianie przecinków przysparza uczniom wiele trudności. I choć zasady poprawnego stosowania interpunkcji nie są trudne, to nie jest łatwo przekazać je w atrakcyjny sposób, co niestety ma odzwierciedlenie w uczniowskich pracach. Przeważnie nauczyciele, ucząc interpunkcji, stosują metodę podawczą plus zestawy ćwiczeń, nic więc dziwnego, że uczniom ta wiedza jednym uchem wpada, a drugim wypada.
Jak ich zaintrygować?
Ja zaczęłam lekcje od postawienia pytania, na które uczniowie próbowali odpowiedzieć.
Następnie podałam im zdania ( śmieszne, kontrowersyjne, ale też lekko szokujące), które są dowodem na to, że, aby pisemny przekaz był precyzyjny i nie rodził wątpliwości, należy dbać o poprawność interpunkcyjną.
Jak ich zaintrygować?
Ja zaczęłam lekcje od postawienia pytania, na które uczniowie próbowali odpowiedzieć.
Czy przecinek ma znaczenie?
Następnie podałam im zdania ( śmieszne, kontrowersyjne, ale też lekko szokujące), które są dowodem na to, że, aby pisemny przekaz był precyzyjny i nie rodził wątpliwości, należy dbać o poprawność interpunkcyjną.
Lubię gotować moją rodzinę i zwierzęta.
Lubię gotować, moją rodzinę i zwierzęta.
Jedzcie dzieci!
Jedzcie, dzieci!
Twoja stara piła leży w piwnicy.
Twoja stara piła, leży w piwnicy!
Operować nie można, czekać!
Operować, nie można czekać!
Do domu weszła mama na głowie, miała nową fryzurę na nogach, nowe buty, z klamrami na ustach, czerwoną szminkę w oczach, błyszczały iskierki.
Do domu weszła mama, na głowie miała nową fryzurę, na nogach czarne buty z klamrami, na ustach czerwoną szminkę, w oczach błyszczały iskierki.
Następnie dałam uczniom chwilę, aby sami wymyślili zdania, w których miejsce ulokowania przecinka zmienia sens wypowiedzi.
Kolejnym etapem lekcji było rozdanie karty z notatką ( w postaci ryślenia mojego autorstwa) na temat zasad stosowania przecinków.
Wreszcie nadszedł czas na sprawdzenie wiedzy w praktyce. Jak? Nie tak, jak zawsze, za pomocą kart do rozwiązywania zadań, ale z użyciem telefonów komórkowych i quizów znalezionych w internecie:)
http://deser.gazeta.pl/deser/13,143462,7068,wiesz-gdzie-postawic-przecinek-quiz-dla-orlow-interpunkcji.html?bo=1
Do domu weszła mama na głowie, miała nową fryzurę na nogach, nowe buty, z klamrami na ustach, czerwoną szminkę w oczach, błyszczały iskierki.
Do domu weszła mama, na głowie miała nową fryzurę, na nogach czarne buty z klamrami, na ustach czerwoną szminkę, w oczach błyszczały iskierki.
Następnie dałam uczniom chwilę, aby sami wymyślili zdania, w których miejsce ulokowania przecinka zmienia sens wypowiedzi.
Kolejnym etapem lekcji było rozdanie karty z notatką ( w postaci ryślenia mojego autorstwa) na temat zasad stosowania przecinków.
Wreszcie nadszedł czas na sprawdzenie wiedzy w praktyce. Jak? Nie tak, jak zawsze, za pomocą kart do rozwiązywania zadań, ale z użyciem telefonów komórkowych i quizów znalezionych w internecie:)
http://deser.gazeta.pl/deser/13,143462,7068,wiesz-gdzie-postawic-przecinek-quiz-dla-orlow-interpunkcji.html?bo=1
Oczywiście ta lekcja nie wyczerpała wszystkich zasad stosowania przecinków, ale nie można nastoletnich głów nadmiernie obciążać😉😉😉
Komentarze
Prześlij komentarz